چین قوانین سختگیرانه ای برای ابزارهای هوش مصنوعی شبیه به ChatGPT وضع می کند

سنگاپور- رگولاتور برتر اینترنت چین روز سه شنبه قوانینی را برای کنترل ابزارهای هوش مصنوعی مشابه ChatGPT پیشنهاد کرد و آن را در خط مقدم تلاش‌های دولت‌ها در سراسر جهان برای مهار فناوری جدید در میان نگرانی‌ها در مورد چالش‌هایی که ایجاد می‌کند، قرار داد.

طبق پیش‌نویس قوانین، اداره فضای سایبری چین، شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا قبل از ارائه چنین خدماتی، بازبینی امنیتی دولتی را انجام دهند و شرکت‌ها را مسئول محتوای تولید شده توسط سرویس‌های هوش مصنوعی خود کنند. طبق قوانین، محتوای تولید شده توسط چنین سرویس‌هایی نباید حاوی عناصری باشد که می‌تواند قدرت دولت را براندازد، جدایی را تحریک کند یا نظم اجتماعی را مختل کند.

این پیشنهادها نشان می‌دهد که رهبران چین می‌خواهند دستی قوی در تنظیم فناوری جدید داشته باشند، حتی اگر سرکوب دو ساله شرکت‌های اینترنتی این کشور را کاهش دهند.

دولت‌ها در سرتاسر جهان در حال بحث هستند که آیا و چگونه می‌توانند موج جدید ابزارهای هوش مصنوعی مولد را اداره کنند و برخی از چهره‌های برجسته فناوری جهان هشدار داده‌اند که می‌توانند برای انتشار اطلاعات مضر یا تبعیض‌آمیز استفاده شوند. در ایالات متحده، دولت بایدن شروع به بررسی این موضوع کرده است که آیا باید بر روی ابزارها چک شود. ایتالیا به طور موقت ChatGPT را ممنوع کرد و گفت که چت ربات هوش مصنوعی اطلاعات را به طور نادرست جمع آوری و ذخیره کرده است.

اعلامیه رگولاتور چینی در همان روزی منتشر شد که هلدینگ گروه علی بابا Ltd.

بابا -1.50٪

مدل زبان بزرگ خود به نام Tongyi Qianwen را عرضه کرد که قصد دارد آن را در محصولاتی از جمله موتور جستجو و دستیار صوتی خود و همچنین سرگرمی و تجارت الکترونیک ادغام کند.

یک روز قبل، SenseTime Group شرکت،

20 -0.90٪

که بیشتر به خاطر محصولات نظارتی مانند سیستم‌های تشخیص چهره شناخته شده است، سرویسی شبیه به ChatGPT، SenseChat و مجموعه‌ای از برنامه‌ها را بر اساس سیستم بزرگ مدل هوش مصنوعی SenseNova راه‌اندازی کرد. شرکت فناوری هوآوی روز شنبه اعلام کرد خدمات مبتنی بر Pangu، مجموعه‌ای از مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی که از سال ۲۰۱۹ در حال توسعه است، برای مشتریان سازمانی در صنایع از جمله مالی، داروسازی و هواشناسی ارائه کرده است.

در حالی که شرکت‌های فناوری چینی گفته‌اند محصولات هوش مصنوعی آنها هنوز از ChatGPT OpenAI که در این کشور در دسترس نیست عقب هستند، آنها در تلاش هستند تا نسخه‌های خود را از این فناوری توسعه دهند. هوش مصنوعی مولد می‌تواند فرصت‌های درآمدی جدیدی را برای آنها ایجاد کند، زیرا بخش اینترنت در سال‌های اخیر به دلیل نظارت دقیق‌تر نظارتی و اقتصاد کند آسیب دیده است.

این شرکت‌ها باید از طریق محدودیت‌هایی از جمله محدودیت‌های ایالات متحده برای خرید تراشه‌های پیشرفته‌ای که برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مورد نیاز هستند و همچنین سیاست‌های سختگیرانه سانسور چین، عبور کنند.

You Chuanman از دانشگاه چینی هنگ کنگ، شنژن، که متخصص در مقررات فنی و حکمرانی جهانی است، گفت: قوانین پیشنهادی چین جزئی تر از دستورالعمل های کلی است که در سایر حوزه های قضایی مورد بحث قرار می گیرد. او گفت که قوانین چین شامل ممنوعیت پروفایل کاربران و اعمال کنترل های سختگیرانه بر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی است که می تواند نوآوری را به خطر بیندازد زیرا چین در حال مبارزه با ایالات متحده در توسعه فناوری های پیشرفته است.

دکتر شما گفت: “هوش مصنوعی یک چالش برای حکومت جهانی است.” دولت های کشورهای مختلف باید برای ارائه یک استاندارد جهانی با یکدیگر همکاری کنند.

طبق پیش نویس قوانین، شرکت ها مسئول حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران خواهند بود، در حالی که داده هایی که توسعه دهندگان برای آموزش محصولات هوش مصنوعی خود استفاده می کنند باید با قوانین چین مطابقت داشته باشد.

ناظران صنعت می گویند که قوانین سانسور چین نه تنها محتوایی را که هوش مصنوعی می تواند تولید کند محدود می کند، بلکه موادی را که توسعه دهندگان چینی می توانند برای آموزش محصولات خود برای آموزش محصولات خود به استخری بسیار کوچکتر از رقبای خارجی خود استفاده کنند، محدود می کند.

رگولاتور اینترنت چین اعلام نکرده است که این قوانین که تا 10 می برای مشاوره عمومی باز است، چه زمانی اجرا می شود.

ماه گذشته، شرکت موتور جستجوی چینی Baidu شرکت

BIDU -1.41٪

اولین شرکت اینترنتی کشور بود که یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Ernie Bot را راه اندازی کرد.

شرکت‌های فناوری چینی بیشتری به دنبال تجاری‌سازی فناوری‌های هوش مصنوعی هستند که صدها میلیون دلار برای توسعه آنها هزینه کرده است.

تصویر تصویر: پرستون جسی برای وال استریت ژورنال

علی بابا از سال 2019 مدل‌های زبان بزرگ خود را می‌سازد و سپتامبر گذشته سیستم اختصاصی Tongyi خود را راه‌اندازی کرد که چندین مدل هوش مصنوعی مولد را گرد هم می‌آورد.

ابتدا Tongyi Qianwen را که به عنوان «هزاران سؤال برای حقایق جهانی» ترجمه می‌شود، در برنامه پیام‌رسانی محل کار خود DingTalk ادغام می‌کند. می توان از آن برای خلاصه کردن یادداشت های جلسه و همچنین پیش نویس ایمیل ها و پیشنهادات تجاری استفاده کرد. مدل هوش مصنوعی همچنین در دستیار صوتی علی‌بابا Tmall Genie تعبیه می‌شود، از جمله می‌تواند دستور پخت غذا و نکات سفر را ارائه دهد.

چت بات علی بابا قادر به تولید متن، خطوط کد کامپیوتری و انجام ریاضیات است، اما هنوز به کاربران اجازه تولید تصاویر را نداده است. علی بابا گفت که می تواند وظایف را به دو زبان چینی و انگلیسی انجام دهد.

در طی یک تظاهرات زنده دوشنبه، ربات چت SenseTime، که عمدتاً برای پاسخگویی به سؤالات به زبان چینی طراحی شده بود، توانست متن، کد رایانه ای و تصاویر تولید کند. این شرکت همچنین از این سرویس برای خلاصه کردن مقالات دانشگاهی و ارائه مشاوره پزشکی استفاده کرد. SenseTime مستقر در هنگ کنگ توسط Alibaba و SoftBank Group پشتیبانی می شود شرکت

بوریس ون، تحلیلگر در Bernstein Research، با اشاره به تلاش‌های شرکت‌های فناوری چینی در زمینه هوش مصنوعی، گفت: «داشتن یک مدل به خودی خود کافی نیست. “شما باید محصولات و برنامه های کاربردی داشته باشید تا مدل را ترکیب کنید و از مدل برای ارائه چیزهای واقعی که مشتریان می خواهند استفاده کنید.”

به Raffaele Huang در [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8