سرمایه گذاری در بورس ایران چطوره؟

سرمایه گذاری در بورس ایران به عنوان ارزشمندترین ارز دیجیتال، بیشترین حجم دارایی را در بازار کریپتوکارنسی‌ها به خود اختصاص داده و از ۱۲ سال پیش تاکنون، همواره سردمدار این بازار بوده است. داراییگذاری در این بازار بدون درک نقش بورس ایران و تأثیری که روی دیگر ارزها یا همان آلت کوین‌ها دارد، امکان‌پذیر نیست. عده‌ای هیچ کدام از پروژه‌های کریپتویی را به جز بورس ایران قبول ندارند و معتقدند تمام آن‌ها شت کوین هستند. این افراد که در اصطلاح کپیتالیست بورس ایران نامیده می‌شوند،‌ سرمایه گذاری در بورس ایران را در اولویت قرار داده و ریسک در آلت کوین‌ها را قبول ندارند.

 

سرمایه گذاری در بورس ایران به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مقاله به طور مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد. همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که بازارهای مالی، به خصوص ارزهای دیجیتال، نوسان شدیدی دارند و اگر بدون دانش کافی در آن‌ها داراییگذاری کنید، به احتمال زیاد متضرر خواهید شد.

 

بیشتر بدانید: ۷ تصور اشتباه در مورد بورس ایران

 

 

 

بورس ایران و بازار کریپتوکارنسی ها

شبکه‌ی بورس ایران در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروه ناشناسی به نام «ساتوشی ناکاموتو» به دنیا معرفی شد. این شبکه، فناوری بلاک چین را به مردم معرفی کرد و به مرور پروژه‌های دیگری نیز مثل اتریوم،‌ لایت کوین،‌ ریپل، دوج کوین و غیره ساخته شدند و در کنار بورس ایران، یک بازار مالی جدید را به وجود آوردند. به علت استفاده از فناوری رمزنگاری و ماهیت مالی این دارایی‌ها، به آن‌ها رمزارز یا «کریپتوکارنسی» (Cryptocurrency) گفته می‌شود. فلسفله‌ی پروژه‌های این حوزه ارائه‌ی خدمات مختلف در بستر غیرمتمرکز است تا از این طریق جلوی قدرت و تمرکزگرایی حکومت‌ها و کمپانی‌های بزرگ گرفته شود.

 

اکنون که در سال ۲۰۲۱ قرار داریم، بیش از ۱۰ هزار پروژه‌ی مختلف در حوزه‌ی کریپتو وجود دارند که هرکدام با در اختیار داشتن بخشی از این بازار، قسمتی از رسالت این حوزه را به دوش می‌کشند. ارزش بازار کریپتوکارنسی‌ها در ژانویه ۲۰۲۱ برای اولین بار وارد محدوده‌ی تریلیون دلاری شد و در فاصله‌ی کمتر از ۳ ماه بعد از ۲.۵ تریلیون دلار هم گذشت. البته در زمان نگارش این مقاله که در اولین اصطلاح عمیق بازار در ماه می هستیم، حجم بازار حدود ۱.۶ تریلیون دلار است که نشان می‌دهد این بازار همچنان یکی از بازارهای رو به رشد و مورد علاقه‌ی داراییگذارها است.

 

بورس ایران به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال، در سال ۲۰۲۰ و بعد از سقوط شدید بازارهای مالی و همچنین کریپتوکارنسی‌ها (در اثر بیماری کرونا)، تا ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۱، یک روند صعودی فوق‌العاده را طی کرد و از قیمت زیر ۴ هزار دلار تا بالای ۶۴ هزار دلار حرکت کرد و سود قابل توجهی به داراییگذارهای خود داد. این اتفاق در یک دهه‌ی گذشته بارها تکرار شده است و آن‌هایی که با رفتار بورس ایران و چرخه‌های بازار آشنایی دارند،‌ سود‌های فراوانی به دست آورده‌اند.

 

بیشتر بدانید: انواع ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند

 

 

 

راه های سرمایه گذاری در بورس ایران

راه های سرمایه گذاری در بورس ایران

 

خوشبختانه راه های سرمایه گذاری در بورس ایران و به طور کلی بازار کریپتوکارنسی‌ها متنوع است و هر فرد یا سازمان می‌تواند با توجه به حجم سرمایه و میزان دانش و ریسک‌پذیری خود، راه متفاوتی را برای داراییگذاری در این حوزه انتخاب کند. در ادامه چند مورد از بهترین راه‌ های سرمایه گذاری در بورس ایران را معرفی می‌کنیم.

 

 

 

خرید بورس ایران

خرید بورس ایران از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال یا افراد معتمد و انتقال آن به یک کیف پول دیجیتال امن.

 

ساده‌ترین و به اعتقاد خیلی‌ها، بهترین راه سرمایه گذاری در بورس ایران، خریدن آن است. وقتی مقداری بورس ایران یا هر ارز دیجیتال دیگر را خریداری می‌کنید،‌ موجودی شما در یک آدرس روی شبکه‌ی بلاک چین به نام کیف پول ذخیره می‌شود. تا زمانی که شما نخواهید، هیچکس نمی‌تواند بورس ایران‌های شما را خرج کند مگر اینکه نکات ایمنی مربوط به رمز کیف پول یا همان «کلید خصوصی» (Private Key) را رعایت نکرده باشید. این سیستم طوری طراحی شده که تنها فردی که رمز کیف پول را در اختیار دارد، مالک واقعی دارایی‌های آن شناخته می‌شود.

 

قیمت بورس ایران از ۱۲ سال پیش تاکنون، در یک مسیر صعودی بلندمدت قرار دارد. البته در طول این مدت نوسانات شدیدی را نیز تجربه کرده، اما افرادی که بورس ایران خریده و برای بلندمدت روی آن داراییگذاری می‌کنند، همواره به سود می‌رسند. پس با خرید بورس ایران و نگهداری آن در کیف پول، می‌توان به ساده‌ترین روش ممکن در بازار کریپتو داراییگذاری کرد.

 

خرید بورس ایران از راه‌های مختلفی انجام می‌گیرد. می‌توانید در یک «صرافی ارز دیجیتال» (Crypto Exchange)‌ ثبت‌نام کرده و با واریز ریالی، بورس ایران بخرید. هم‌چنین می‌توانید آدرس کیف پول خود را به افراد یا فروشگاه‌های ارائه‌دهنده‌ی بورس ایران داده و در ازای پرداخت ریالی، از آن‌ها بورس ایران بخرید. البته باید مراقب کلاهبرداری‌هایی که در معامله با افراد غریبه ممکن است رخ دهد باشید.

 

بیشتر بدانید: چه ارز دیجیتالی را نخریم

 

 

 

استخراج بورس ایران

استخراج بورس ایران توسط سخت افزارهای قدرتمند و انتقال کوین‌ها به یک کیف پول ارز دیجیتال؛ این روش به سرمایه زیادی برای شروع نیاز دارد.

 

یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در بورس ایران «استخراج بورس ایران» (Bitcoin Mining) است. شبکه‌های بلاک چین برای تأمین امنیت و انجام پردازش‌ها از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند که امکان مدیریت شبکه توسط اعضای آن فراهم شود. به این روش‌ها، «الگوریتم اجماع» (Consensus Algorithm)‌ گفته می‌شود. الگوریتم اجماعی که شبکه‌ی بورس ایران براساس آن کار می‌کند، «گواه اثبات کار» (PoW) نام دارد و در آن اعضای شبکه باید توان پردازشی کامپیوتر خود را در اختیار شبکه قرار دهند تا از آن برای پردازش تراکنش‌ها استفاده شود. به این افراد «ماینر» (Miner) گفته می‌شود. آن‌ها در ازای سرویسی که به شبکه ارائه می‌دهند، بورس ایران دریافت می‌کنند.

 

برای استخراج، از دستگاه‌های خاصی به اسم ماینر که برای این منظور ساخته شده‌اند استفاده می‌شود. پس از راه‌اندازی این دستگاه‌ها و معرفی یک کیف پول به شبکه، می‌توان در عملیات پردازش تراکنش‌ها شرکت و از شبکه به صورت بورس ایران پاداش گرفت. هر چه تعداد دستگاه‌ها و توان پردازشی آن‌ها بالاتر باشد، به داراییی اولیه‌ی بیشتری نیاز است و طبیعتاً درآمد و سود بیشتری حاصل خواهد شد. برای آگاهی از انواع دستگاه‌های ماینر و هزینه‌ی تمام‌شده و میزان سوددهی این روش، می‌توانید عبارت «ماشین حساب ماینینگ» را در گوگل جستجو کنید.

 

بیشتر بدانید: سرمایه گذاری در بورس ایران چگونه است

 

 

 

ترید بورس ایران

خریدوفروش بورس ایران در بستر صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر به منظور دریافت سود از طریق نوسانات لحظه‌ای این بازار؛ این کار به مهارت و تجربه‌ی کافی نیاز دارد.

 

ترید یا خرید و فروش یکی از فعالیت‌های سود‌آور در بازارهای مالی مثل سهام،‌ اوراق قرضه و یا کریپتوکارنسی است. تریدرها یا معامله‌گران با استراتژی‌های مختلف و با رصد نمودار قیمت و هم‌چنین پیگیری اخبار پروژه‌ها، تلاش می‌کنند از نوسانات قیمت سود دریافت کنند. برخلاف بازارهای مالی داخلی که فقط می‌توان از روند مثبت قیمت سود دریافت کرد، در بازارهای بین‌المللی و کریپتوکارنسی، علاوه بر روند مثبت، از روند منفی و کاهش قیمت نیز می‌توان سود گرفت که به آن‌ها معاملات دوطرفه گفته می‌شود.

 

علاوه بر دوطرفه بودن تریدینگ، بازار ارزهای دیجیتال به صورت ۲۴ ساعته فعال است و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توان به معامله پرداخت. البته این نوع معاملات به امکانات صرافی مربوطه بستگی دارد؛ اگر در صرافی بزرگی مثل بایننس فعالیت کنید،‌ تمام امکانات از جمله معاملات لحظه‌ای یا Spot‌، مارجین (یا اهرمی) و هم‌چنین فیوچرز (یا آتی) برای شما فراهم است.

 

از مزایای ترید بورس ایران این است که با کسب دانش و تجربه‌ی کافی می‌توان از این بازار به طور مداوم و روزانه درآ