سامسونگ بدترین سود در بیش از یک دهه گذشته را پیش‌بینی می‌کند زیرا افت فناوری به تراشه‌های حافظه رسیده است

سئول- شرکت سامسونگ الکترونیک اعلام کرد که انتظار دارد سود سه ماهه اول خود را کاهش دهد و به سطوحی که آخرین بار در طول بحران مالی مشاهده شده بود، سقوط کند زیرا رکود طولانی در بخش فناوری به تجارت تراشه های حافظه آن ضربه شدیدی وارد کرده است.

سامسونگ روز جمعه اعلام کرد که انتظار می رود سود عملیاتی آن برای سه ماهه ژانویه تا مارس حدود 95.8 درصد کاهش داشته باشد. از سال قبل به 600 میلیارد وون یا تقریباً 455 میلیون دلار، که کمترین سود عملیاتی سه ماهه از سال 2009 خواهد بود. انتظار می‌رود درآمد دوره سه ماهه با 19 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 63 تریلیون وون برسد.

سقوط سود شرکت فناوری کره جنوبی در حالی رخ می‌دهد که کندی اقتصاد جهانی، تورم و تنش‌های ژئوپلیتیکی باعث کاهش هزینه‌های شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان برای محصولات فناوری – از جمله رایانه‌های شخصی، تلفن‌های هوشمند و سرورها – شده است که تقاضا برای نیمه‌رساناها از جمله تراشه‌های حافظه را افزایش می‌دهد.

سامسونگ روز جمعه اعلام کرد که در حال کاهش تولید تراشه‌های حافظه است و به رقبای خود در تجارت حافظه ملحق شده است که سرمایه‌گذاری‌های خود را با هدف افزایش ظرفیت و کاهش تولید برای رفع مازاد عرضه و دفاع از سودآوری لغو کرده‌اند. این شرکت در ژانویه گفت که در حال بهینه سازی خطوط تولید خود است، چیزی که در صنعت به عنوان نشانه ای از کاهش تولید در کوتاه مدت دیده می شود.

یکی از نقاط درخشان سامسونگ، فروش قوی جدیدترین گوشی هوشمند ممتاز Galaxy S23 آن است.


عکس:

یونهاپ نیوز / زوما پرس

سامسونگ گفت که شرایط اقتصادی و کاهش تقاضای مصرف کننده و همچنین تعدیل موجودی از سوی مشتریانش منجر به کاهش سود شده است. این شرکت قصد دارد به سرمایه گذاری در زیرساخت های اساسی و تحقیق و توسعه ادامه دهد تا برای تقاضای بلندمدت آماده شود.

پیش بینی درآمد سامسونگ برای سه ماهه اول بسیار کمتر از پیش بینی های بازار بود. تحلیلگرانی که توسط ارائه دهنده داده FactSet نظرسنجی کردند به طور میانگین 1.4 تریلیون وون سود عملیاتی و 65 تریلیون وون درآمد را انتظار داشتند. این شرکت قرار است درآمد کامل خود را اواخر این ماه گزارش کند.

سامسونگ برای دنیای فناوری جهانی به عنوان یک معرکه شناخته می شود. این یک تامین کننده اصلی قطعات برای شرکت هایی مانند اپل است شرکت

و پرفروش ترین گوشی های هوشمند و تلویزیون در جهان و بازیگر بزرگی در بسیاری از زمینه های دیگر لوازم الکترونیکی مصرفی است.

پیش‌بینی درآمد ناخوشایند سامسونگ نشان‌دهنده صنعت حافظه است – که به خاطر چرخه‌های رونق و رکود بدنام است – که یکی از بدترین چرخه‌های نزولی خود را در سال‌های اخیر پشت سر می‌گذارد. قیمت‌های دو نوع اصلی حافظه، DRAM و NAND flash، در طول همه‌گیری کووید-19 به اوج خود رسید که ناشی از تقاضای شدید برای محصولات فناوری بود. قیمت ها در اواخر سال 2021 شروع به کاهش کردند و در نیمه دوم سال گذشته به شدت کاهش یافتند زیرا افزایش نرخ بهره و عدم اطمینان ژئوپلیتیکی مانند جنگ روسیه و اوکراین و قرنطینه کووید-19 چین باعث کاهش تقاضا شد. رکود قیمت حافظه تا سال 2023 با انباشته شدن موجودی ها ادامه یافت.

حافظه DRAM دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا چند کار را انجام دهند، در حالی که فلش NAND ذخیره‌سازی را در دستگاه‌ها فراهم می‌کند. سامسونگ بزرگترین تولید کننده هر دو نوع حافظه در جهان است.

طبق پیش بینی های کارگزاری CLSA مستقر در هنگ کنگ، انتظار می رود در سه ماهه اول، بخش نیمه هادی سامسونگ – که بیشتر درآمد شرکت را تولید می کند – زیان عملیاتی 3.3 تریلیون وون را ثبت کند. این در مقایسه با 8.45 تریلیون وون سود عملیاتی ثبت شده توسط بخش نیمه هادی در سه ماهه مشابه سال قبل است.

Sanjeev Rana، تحلیلگر مستقر در سئول که نیمه هادی ها را در CLSA پوشش می دهد، گفت که تولیدکنندگان حافظه، از جمله سامسونگ، متحمل ضررهای زیادی شده اند، زیرا قیمت لحظه ای محصولات آنها در بازار به کمتر از هزینه تولید رسیده است.

طبق گزارش TrendForce Corp، میانگین قیمت قرارداد DRAM در سه ماهه اول سال تا 20 درصد به صورت فصلی به فصل کاهش یافت، در حالی که قیمت‌های مشابه فلش NAND در همان دوره تا 15 درصد کاهش یافت. ، یک شرکت تحقیقات بازار مستقر در تایوان. بر اساس گزارش TrendForce، قیمت حافظه برای کاهش بیشتر در سه ماهه دوم آماده است، به طوری که پیش بینی می شود DRAM تا 15٪ نسبت به سه ماهه اول و NAND flash تا 10٪ کاهش یابد.

یکی از نقاط درخشان سامسونگ فروش قوی جدیدترین گوشی‌های هوشمند ممتاز گلکسی اس 23 است که باعث افزایش سود در تجارت موبایل این شرکت در سه ماهه اول شد. سامسونگ در این هفته گفت که فروش گلکسی اس 23 اولترا حدود 60 درصد از کل فروش سری اس 23 در سطح جهان را به خود اختصاص داده است و به سود بیشتر کمک می کند. طبق CLSA، پیش‌بینی می‌شود که محموله‌های جهانی سری گلکسی S23 بیش از 20 درصد بیشتر از سری سال قبل باشد.

سازندگان عمده تراشه های حافظه از جمله SK Hynix شرکت،

فناوری میکرون شرکت،

وسترن دیجیتال شرکت

و Kioxia Holdings Corp. مستقر در توکیو – قبلاً اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری‌هایی را با هدف افزایش ظرفیت یا کاهش تولید برای مهار مازاد عرضه کاهش خواهند داد.

هفته گذشته، Micron زیان خالص 2.3 میلیارد دلاری را برای آخرین سه ماهه مالی خود منتهی به مارس گزارش کرد که بیشترین ضرر شرکت در یک سه ماهه است. Micron قبلاً مشاغل خود را کاهش داده است، حقوق مدیران را کاهش داده و هزینه های سرمایه ای خود را کاهش داده است.

پارک جونگ هو، نایب رئیس و مدیرعامل شرکت SK Hynix در جلسه سهامداران در ماه گذشته گفت که شرایط چالش برانگیز بازار تا نیمه اول سال جاری در بحبوحه تقاضای ضعیف و ادامه تعدیل موجودی توسط مشتریان ادامه خواهد داشت.

اما آقای پارک ابراز امیدواری کرد که بازار تراشه‌های حافظه در نیمه دوم سال جاری بهبود یابد زیرا کاهش تولید تولیدکنندگان حافظه باعث کاهش عرضه شده و با احیای اقتصاد چین و افزایش تقاضا برای محصولات فناوری.

علیرغم رکود صنعت، سازندگان تراشه‌های حافظه در حال توسعه در ایالات متحده هستند سامسونگ، SK Hynix و Micron از جمله درخواست‌هایی هستند که برای یارانه‌ها تحت قانون تراشه‌ها بررسی می‌شوند.

به Jiyoung Sohn در [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8