پودر تالک چیست ? کاربرد و منابع

پودر تالک،از ماده معدنی به نام تالک بدست می‌آید که از کانی‌های معدنی مانند هیدرات منیزیم و سیلیکات منیزیم تشکیل می‌شود، که این ماده معدنی را در سنگ‌های دگرگون می‌توان پیدا کرد. پودر تالک یک پودر پرمصرف و یکی از نرم‌ترین و پرکاربردترین کانی‌هایی است، که تا کنون در جهان شناخته شده است. پودر تالک رطوبت را به خوبی جذب می‌کند، زبری پوست را کاهش می‌دهد، پوست را خشک نگه می‌دارد و از کهیر زدن پیشگیری می‌کند. 

 

 

 این پودر در رنگ‌های متنوع و مختلف از جمله سبز، سفید، خاکستری و بی رنگ یافت می‌شود و برای تهیه آن در ابتدا سیلیکات منیزیم را آسیاب می کنند، سپس آن را الک کرده و در انتها با روش‌های خاص به آن عطر می‌دهند. 

 

سیلیکات منیزیم آبدار یک ماده معدنی با فرمول  شیمیایی Mg3Si4O10 (OH) 2 است. اگر چه تالک با این فرمول شیمیایی شناخته شده است اما گاهی مقادیر کمی از Al  Ti  Si ،Fe ، Mn یا Ca  می توانند جایگزین منیزیم شود.

هنگامی که مقادیر زیادی آهن جایگزین منیزیم شود ، این ماده معدنی به عنوان مینسوتوئیت شناخته می شود. و اگر آلومینیوم جایگزین شود به نام پیروفیلیت شناخته می شود.

 

تالک نرم ترین ماده ی معدنی شناخته شده است. این ماده در محصولات صنعتی و محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده ترین کاربرد این ماده به صورت پودر تالک است. این پودر به دلیل خاصیت جذب رطوبت بالا و فراهم نمودن خاصیت روغنی به طور همزمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بیش از یک قرن است که مصرف کنندگان از تالک پزشکی برای خشک کردن، محافظت و معطر سازی پوست و از تالک صنعتی در ساخت چرم ، لاستیک ، کاغذ ، پارچه ،کاغذ،رنگ، کاشی و سرامیک استفاده می نمایند.

 

کاربرد 

 

در رنگ ها

 

گسترش دهنده در رنگ ها

به عنوان پوشش محافظ

برای امولسیون – اپوکسی – دوام خارجی – ضد خوردگی

آنتی کرکینگ

افزودنی های فلزی

افزودنی های سیمان و غیره

 

آرایشی و بهداشتی

 

در محصولات مراقبتی پوست

صابون ها

شوینده های صورت و بدن

و…

 

صنعت کاغذ سازی

از تالک در سه مرحله در ساخت کاغذ می توان استفاده کرد پرکننده ، کنترل نا همواری ها و روکش کاغذ.بخش اعظم تولید تالک جهان در صنعت کاغذ سازی به عنوان پر کننده استفاده می شود . تالک با ساختار ریز به خمیره کاغذ اضافه می شود تا به عنوان پر کننده استفاده شود .هنگامی که خمیره به صفحات نازک پیچیده می شود تالک پرکننده فضای بین صفحات الیاف خمیره موجب سطح صاف تر کاغذ می شود تالک و دیگر مواد پر کننده موجب بهبود ماتی ، روشنی وسفیدی کاغذ می شود.تالک همچنین می تواند قدرت جذب جوهر رادر کاغذ بهبود بخشد.

 

روش بدست آوردن 

 

این ترکیب ماده ای معدنی است که بیشتر در سنگ های دگردیس و مرز های صفحات همگرا یافت می گردد.

 

این ماده به دو صورت در طبیعت شکل می گیرد:

 

راه اول:

بیشترین میزان ذخایر این ماده در کشور آمریکا زمانی شکل گرفت که آب های گرم، منیزیم و سیلیسیم حاصله از برهمکنش با سنگ های مرمر را در خود حل نمودند و سپس رسوب دادند.

 

راه دوم:

روش دوم به گونه ای بود که مایعات گرم و یا شیمیایی، سنگ های سرپانتینیت و دانیت را مجاب به تغییر شکل به صورت تالک نمودند.