پشم گوسفند پاتاگونیا: کرکی که ارزش یک ثروت را دارد

BITCOIN را فراموش کنید. اگر هم اکنون به دنبال سرمایه گذاری مطمئن هستید ، خرید و فروش مجدد پشم گوسفند قدیمی پاتاگونیا را امتحان کنید. کلسی سیلوراستاین 28 ساله و مارک دونوهر 30 ساله ، یک پشم گوسفند دریایی با طرح لاک پشت دریایی از سال 1996 را با قیمت 165 دلار حدود یک سال و نیم پیش فروخته اند. امروز همین پشم گوسفند می تواند بیش از 300 دلار به صورت آنلاین دریافت کند. به جای نگرانی از اینکه خیلی زود آن را فروخته اند ، این زوج – که Orbital Outdoors را اداره می کنند ، یک فروشگاه آنلاین لباس مخصوص اختصاصی تجهیزات دکوراسیون خارجی – به آینده نگاه می کنند. آقای دونوهر که متقاعد شده بازار فقط می تواند صعود کند ، گفت: “من بهترین چیزها را ذخیره می کنم.” “من فکر می کنم همه چیز در حال حاضر تازه آغاز شده است.”

جفت Orbital بخشی از یک شبکه در حال رشد از گلگیرهای پاتاگونیا و مجموعه دارانی است که با پشم قبل از Y2K وسواس دارند. Kyle Criscitello ، 22 ساله ، نماینده فروش در وین ، واشنگتن گفت: “من یک شخص عجیب و غریب هستم.” آقای Criscitello اولین پشم گوسفند خود را از نوجوانی به دست آورد ، اما می گوید که کاملاً از Ventura قدردانی نمی کند ، مأمور فروش در فضای باز مستقر در كالیفرنیا – كه توسط وون چوئینارد در سال 1973 تاسیس شد – تا زمانی كه در دانشگاه برای طراحی محیط زیست تحصیل كرد. آقای کریسچیتلولو گفت: “من واقعاً با ایوان چوئینارد و هر آنچه او هستم و طرفدار آن هستم.”

نمونه های زنده و شاد پاتاگونیا اسنپ-تی می تواند چندین صد دلار بدست آورد.


عکس:

Orbit Vintage

آنچه آقای Chouinard برای آن مطرح است – از نظر آقای Criscitello و بسیاری دیگر – آگاهی از محیط زیست و خرید کمتر است. فروشگاه های پاتاگونیا در جمعه سیاه تعطیل است و تبلیغات آن اغلب ایده پوشیدن لباس تا زمانی که خرد شود را ترویج می دهد. این شرکت حتی دنده های دست دوم پاتاگونیا را که تحت برنامه “Worn Wear” خود به فروش می رسد ، به فروش می رساند. این موضع گیری “ضد جدید” ممکن است عجیب به نظر برسد اما نسلی از سگهای شلوار پشم گوسفند وجانوران دیگر را به این برند علاقه مند کرده است. (نماینده پاتاگونیا از اظهار نظر خودداری کرد)

همه پشم گوسفندان متناسب نیست. متعصبان پشم گوسفند نوستالژیک امروزی تقریباً در دو اردوگاه قرار می گیرند: متخصصان بافت و مهره های الگو. سرهای بافت به شما می گویند که کت های جدید و ترد (که به طور فزاینده ای با استفاده از مواد بازیافتی ساخته می شوند) نمی توانند شمع را برای پیشینیان کرکی نگه دارند. کولبی کوک ، 21 ساله ، دانشجو و فروشنده لباس پاره وقت در آستین ، تگزاس ، که بیش از 30 قطعه پشم گوسفند دارد ، و بعضی از آنها مربوط به سال 1988 است ، گفت: “من قطعاً چیزهای قدیمی را ترجیح می دهم.” ”به پوسته فازی ژاکت اشاره دارد ، که به زیبایی از تدی روکسپین تداعی می کند. برای مجموعه دارانی مانند آقای کوک ، که باDeepPilesForMiles ، یک حساب کاربری در اینستاگرام فهرست مجموعه های خود ، این پوسته های سرحال و جالب توجه کار می کنند.

گردآورندگان ده های ضربات شگفت آور Snap-T را ذخیره می کنند.


عکس:

کولبی کوک

هم طرفداران بافت و هم متخصصان الگو که برای نقوش کلکسیونی زندگی می کنند ، معتقدند که کت های قبل از 2000 تقریباً همیشه مدل های بیست سال گذشته را شکست می دهند. آنچه آقای کریسیتلو از ویرجینیا در مورد پشم گوسفندهای پاتاگونیای دهه ’90 – “و حتی اواخر دهه 80” بسیار باورنکردنی می داند – این است که رنگ آمیزی و الگوها “کاملاً اصیل” هستند. (یک پالت معمولی ممکن است مرجانی ، قهوه ای دارچین و کدو تنبل باشد ، در حالی که نقوش از گارگویل های سبک گرفته تا فرم های گیاهی آزتک مبهم است). او چنان ضرب و شتم شده است که او OldSchoolOutdoor.com ، یک پایگاه داده آنلاین و متشکل از جمعیت ، از پیراهن کش پاتاگونیا اسنپ-Ts با الگوهای زبانی را ایجاد کرد که مربوط به سال 1985 است ، زمانی که آنها اولین بازی خود را کردند ، تا سقوط 2000.

اما برای هر پشم گوسفند دونفره لاک پشت دریایی ، یک پیراهن کش با طرح هندسی فراموش نشدنی وجود دارد که باعث می شود جمع کنندگان هاردکور سرد شوند. چه چیزی باعث می شود که پشمک یک سرمایه گذاری “من می توانم برای این بدهکار باشم” باشد؟ مانند هر چیزی – از کارت های بیس بال گرفته تا کرونت – کمبود یک عامل محرک است. خانم سیلوراستاین از اوربیتال گفت: “قطعاً یک جنبه هیاهوی تبلیغاتی در آن وجود دارد … مردم به دنبال چیزی هستند که واقعاً سخت است.”

جاش روتری ، 32 ساله ، خریدار یک مغازه در فضای باز (و متخصص آماتور پاتاگونیا) در منچستر ، انگلیس ، اظهار داشت که پشم گوسفندهای Retro-X اولیه ، سبکی که در اواخر دهه 1980 راه اندازی شد و می تواند بیش از 500 دلار برسد ، “برای پول کلان صرف می شود “زیرا تعداد نسبتاً کمی در دسترس هستند. آقای کریسچیتلو به تازگی دست خود را بر روی یک ژاکت قرمز زنگ زده قرمز رنگ از سال 1982 گرفته است ، شبیه کتانی که اخیراً با قیمت نزدیک به 1000 دلار در eBay فروخته شد. او این زیبایی را به دیوار خود آویزان کرده است “مانند پوستر فارا فاوست” ، که کاملاً آماده نیست تا آن را ورق بزند.

Kyle Criscitello اخیراً این ژاکت پشم گوسفند قرمز بسیار نادر را از سال 1982 خریداری کرده است. نمونه مشابه آن در eBay با قیمت تقریبی 1000 دلار فروخته شده است.


عکس:

کایل کریسیتلو

برای کلکسیونرهای جدی ، برخی از الگوهای برجسته تبدیل به یکی از موارد ضروری شده اند. ژاکت Glissade برگشت پذیر “Thunder” از سال 1997 وجود دارد ، با تصاویر پیچ و مهره های برقی که از قسمت جلویی آن جریان دارد. Glissade “مارپیچ” از سال 1998 ، پوشیده از چرخش. و پیراهن کش “Bullseye” از سال 1994 با چاپ تقریباً شفاف متمایز شد. یافتن این مدلها كه در آمریكا بسیار دشوار است ، گهگاه در سایتهای فروش مجدد در ژاپن ظاهر می شوند ، كه مدتی است طرفداران مد وسواس در آمریكانا پاتاگونیا را احتکار كرده اند. آقای روتری گفت: “موارد زیادی در ژاپن وجود دارد.” هنوز هشدار داد ، “قیمتها مضحک است.” او شوخی نمی کند: Yahoo Japan Auctions ، یک سایت فروش مجدد مانند eBay ، در حال حاضر یک پشم گوسفند را با قیمت تقریبی 970 دلار لیست می کند.

گردآورندگان برای یافتن پشم گوسفند بعدی بعضاً به شبکه های علاقه مندان دیگر اعتماد می کنند. به عنوان مثال شکارچیان ارزان قیمت نکاتی را در اینستاگرام مبادله می کنند. فیلیپ وونگ ، 35 ، تحلیلگر حساب در آستین که حدود 25 قطعه پشم زیپ “عمیق” و 10 یا حدوداً Snap-Ts دارد ، گفت: “دوستان” فقط به نوعی تماس می گیرند و به من اطلاع می دهند اگر چیزی در آن وجود دارد. ” آقای وونگ همچنین در فروش گاراژ محلی کت و کاتالوگ های قدیمی را لایروبی کرده است – از مزایای بسیاری از اهالی خارج از کشور آستین که در اصل تجهیزات دنده پاتاگونیا را برای هدف اصلی آن خریداری کرده اند: گرم نگه داشتن بیرون.

گرچه در بیشتر اوقات ، آقای وونگ مانند بیشتر جمع کنندگان است ، و اوقات فراغت خود را مجبور به بررسی ترکیبی از eBay ، Depop ، فروشگاه های ثروتمند ، بازار فیس بوک و سایر منابع محرمانه می کند و امیدوار است که پشم گوسفند وجانوران دیگر فقط منتظر تقدیر هستم

بنویسید برای یعقوب گالاگر در [email protected]

حق چاپ © 2020 داو جونز و شرکت ، کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8