قیمت ضایعات فولادی را از کجا به دست بیاوریم

محصولات فولادی انواع و اقسام دارند که هر کدام از آنها برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. بعنوان مثال می‌توان از ورق سیاه، تیرآهن، قوطی پروفیل، گالوانیزه، کلاف، میگلرد، ناودانی و حتی انواع لوله‌های فولادی بعنوان مهم‌ترین محصولات فولادی اشاره کرد که هر یک از موارد عنوان شده دارای ویژگی‌ها و اندازه‌های مختلف هستند. 

اما مبحث مورد نظر در این مقاله به ضایعات فولادی بر‌می‌گردد که از آنجایی که اکثر محصولات فولادی همیشه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده‌اند، ضایعات آن نیز دارای رتبه مناسبی هستند. به طور کلی اگر صحبت از بازیافت فولاد می‌شود، به معنای آن است که می‌توان آن را به روش‌های راحت مجدداً مورد بهره‌برداری قرار داد. منبع قیمت

انواع ضایعات فولادی

همانطور که می‌دانید ضایعات آهنی که همگی‌شان برای تولید محصولات و مقاطع فولادی بکار گرفته می‌شوند، دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • ویژه

این‌گونه از ضایعات همان خرده محصولات فولادی‌ مانند تیرآهن، میلگرد و غیره هستند که در ساختما‌ن‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • سوپر ویژه

در این دسته نیز می‌توان محصولاتی مانند نبشی، ناودانی و حتی ورق روغن زنگ‌خورده را جای داد.

  • گالوانیزه

این نوع ضایعات فولادی پوشش روی دارند که مقاومت خوبی در برابر زنگ‌زدگی از خود نشان می‌دهند.

  • آلیاژی

بعضی از ضایعات فولادی نیز ممکن است عناصر مخلتفی از کروم، مولیبدن، تنگستن یا نیکل داشته باشند که اکثراً در مرکز مربوط به خودرو بکار گرفته می‌شوند.

  • سوفاره آهن

نوع دیگری از ضایعات فولادی وجود دارند که از براده‌های تراشکاری مقاطعی مانند آهن یا فولاد حاصل می‌شوند.

چگونگی تولید ضایعات فولادی

به طور کلی ضایعات یا همان قراضه‌ها ممکن است توسط کارخانجات یا حتی از طریق لوازم استفاده شده توسط انسان‌ها ساخته شود. همچنین ممکن است گروهی از آهن‌آلات که در ساخت یک بنا مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی که شامل فرسودگی می‌شوند، در ردیف ضایعات فولادی یا آهنی قرار بگیرند. برای مثال ممکن است از وسایلی که در تولید آن از قطعات فولادی یا آهنی بکار گرفته شده است نیز؛ مانند یک خودروی تصادفی، ضایعات بوجود بیاید.

گفتنی است که در چند سال گذشته، مقدار ضایعات فولادی بیشتر شده است و برای خرید آنها نیز باید بر اساس وزن اقدام کرد. همچنین نگهداری این‌گونه ضایعات، اکثراً در محیط‌های باز مانند انبار بارهای روباز انجام می‌شود.

کاربردهای ضایعات فولادی

از کلیه‌ی ضایعات می‌توان در موارد زیر بهره برد. البته ناگفته نماند که برای استفاده مجدد از آنها باید به شکل‌های دلخواه در نظر گرفته شوند:

  • محصولات فولادی جدید

هر گونه ضایعات فلزی با استفاده از روش قوس الکتریکی توانایی تبدیل شدن به یک محصول جدید را دارند که دارای مقاومت حداکثری هم باشند. برای نمونه می‌توان از فولاهای ضدخش نام برد.

  • تولید وسایل خانگی

از کلیه‌ی ضایعات فولادی می‌توان در تولید بعضی از لوازم کاربردی منزل نیز بهره برد که از جمله می‌توان به تولید میز یا نیمکت و دیگر وسایل فولادی اشاره کرد.

  • وسایل هنری

در بخش هنر نیز از ضایعات می‌توان استفاده کرد. بعنوان مثال می‌توان مجسمه‌سازی را نام برد.

  • کاربردهای صنعتی

و نهایتاً در حوزه صنعتی که بسیار نیز گسترده است می‌توان از اکثر ضایعات فولادی بهره‌مند شد که می‌توان به مواردی همچون پل‌سازی یا ساخت خودرو اشاره کرد.

چرا باید محصولات فولادی بازیافت شوند

پر واضح است که دلایل متعددی برای این منظور وجود دارد که شاید مهمترین آن حفظ انرژی باشد که از لحاظ درصدی به حداقل 70 می‌رسد. همچنین برای بهره‌برداری از مواد خام نیز تا حد 90 درصد صرفه‌جویی خواهیم داشت. در کنار این موارد می‌توان به کاهش آلودگی هوا و مصرف بیش از اندازه آب نیز اشاره کرد.

به طور کلی اگر بازیافت محصولات فولادی در کار نباشد، می‌توان گفت که هزینه‌ها در تمامی بخش‌ها افزایش می‌یابد که این موضوع در آینده چشم‌انداز مناسبی برای صنعت‌های دیگر فولاد و آهن نخواهد بود.

قیمت‌های انواع ضایعات فولادی

خرید و فروش ضایعات فولادی بر اساس نوع و اندازه‌های آنها متفاوت خواهد بود. برای آنکه بتوانید ضایعات فولادی دلخواه‌تان را تهیه کنید، می‌توانید به مراکز مجاز در سطح شهر مراجعه نمایید. همچنین از یک‌سری سایت‌های معتبر نیز می‌توانید درخواست نمایید.

توجه داشته باشید که برای این منظور بهتر است که از مشاوران مختصص نیز کمک بگیرید تا یک خرید موفق‌تر داشته باشید. به طور کلی عواملی مانند اندازه، کیفیت و نوع ضایعات در قیمت‌گذاری آن نقش خواهند داشت.