فیلم هایی از دنیای ناپدید شده

فناوری ها در دنیای فیلم می آیند و می روند ، اما به ندرت فرهنگ های کامل رخ می دهد. این یکی از دلایل جذاب بودن فیلم های ییدیشی است. آنها با سایر اشیا of روزهای گذشته تفاوت اساسی دارند. در حالی که ، مثلاً ، تصاویر ساکت از دانمارک یا ژاپن مستند گذشته است ، اما هنوز یک رابطه قطع نشده بین اینگونه فیلم ها و فیلم های جدیدی که امروز در آن کشورها تولید می شود ، وجود دارد. برای فیلم های ییدیش که واقعاً یادگاری از دنیای ناپدید شده هستند ، چنین نیست. به همان اندازه قابل توجه ، فیلم های ییدیش با ملیت فراتر از یکدیگر متمایز می شوند. آنها نه در یك كشور ، بلكه در دو قاره با یك اقیانوس ، عمدتاً در آمریكا و لهستان تولید شده اند.

اولین بار در آمریکا مجموعه ای از فیلم های ییدیش که اخیراً ترمیم شده اند ، نگاهی ارزشمند به آنچه برای اکثر ما تا حد زیادی خالی از سکنه است ، ارائه می دهد. “روح یهودی” شامل 10 تصویر در پنج پرتوی Blu-ray است و نشان دهنده همکاری چشمگیر دیگری است بین فیلمهای خرچنگ مستقر در پاریس ، که بازسازی های دشوار را مدیریت کرد و ابتدا آنها را در فرانسه منتشر کرد ، و کینو لوربر ، که مواد جایزه اضافه کرد و توزیع می کند بسته ایالت (این مجموعه برای خرید نیز در دسترس است و چندین عنوان را می توان بصورت دیجیتالی از طریق بستر Kino Now در kinonow.com اجاره کرد.)

فاجعه بزرگ سینمای ییدیش عمر کوتاه آن بود. این واقعه تا اواسط دهه 1930 واقعاً خاموش نشد و تقریباً توسط هولوکاست فرم خاموش شد ، اگرچه فیلمبرداری در آمریکا تقریباً تا سال 1950 لنگیده بود. فیلم های صامت – “گولم” (1915) از آلمان ، شاید بهترین مثال باشد – که به مضامین و شخصیتهای یهودی می پرداخت ، اما عدم گفتگوی گفتاری آنها را از یک جنبه حیاتی محروم کرد: صدا از ییدیش ، زبان موسیقی ذاتی ، عمیقاً احساسی و غیرقابل تحمل خنده دار یهود اشکنازی.