طراحی سایت چیست

 

طراحی سایت چیست؟

طراحی وب سایت یا وب دیزاین Web-Design به پروسه طراحی و تولید یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع‌رسانی، معرفی شرکت و ارائه محصولات آن گفته می‌شود. طراحی وب‌ وب سایت یک فرایند می باشد که از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو تشکیل شده است. پیش از تحلیل روند طراحی وب سایت، به مختصری از تاریخچه طراحی آن می‌پردازیم.

تاریخچه طراحی وبسایت چیست؟

تیم برنرزلی، مخترع وب، اهمیت راه‌اندازی اولین وب تارنما در سال۱۹۹۱، نام خویش را به عنوان نخستین تولید کننده وب در تاریخ به تصویب رساند. درنخستین وب سایت، از ابرمتن و ارتباط برای ارسال ایمیل (پست الکترونیک) استعمال شده بود. در این وب سایت معمولی متنی هیچ‌گونه گرافیک، تصویر و حتی رنگ‌بندی به کار نرفته و هنوز نیز در دسترس است.

مراحل طراحی وب وبسایت چیست؟

 

همان‌طور که بیان شد، طراحی وب سایت به مفهوم طراحی، ساخت و راه‌اندازی یک وب‌سایت یا این که بهینه‌سازی یک سایت کهن در بستر اینترنت است.  Web Design(وب دیزاین) شامل 4 مرحله اساسی هست که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

مرحله 1: طراحی وایر فریم

ابتدا حیاتی توجه به مدل وبسایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از وبسایت طراحی می‌کنیم. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات وب سایت و گزینش منزلت و چیدمان المان‌ها و موادسازنده مختلف است. این تراز از طراحی وب وبسایت «طراحی وایرفریم» اسم دارد.

مرحله2: طراحی گرافیک سایت

پس از مشخص و معلوم شدن محل قرارگیری عنصرها سایت، می بایست وبسایت را طراحی کنیم. در همین تراز کلیدی اعتنا به جور کسب‌‌وکار اینترنتی و اهمیت به کار گیری از نرم‌افزارهای منحصربه‌فرد رنگ‌بندی و گرافیک تارنما طراحی می‌شود.

مرحله3: کدنویسی و برنامه‌نویسی

باتوجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در همین مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی به جهت مدیر وبسایت استعمال کرد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک قاب ورک اختصاصی برنامه‌نویسی. تصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز خرید کننده رخ می‌گیرد.

مرحله4: راه‌اندازی سایت

پس از انجام 3 مرحله قبل، به راه‌اندازی تارنما در بستر جهانی internet می‌پردازیم. در همین تراز پس از تنظیم یک «هاست» و «نام دامنه مناسب»، تارنما را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهیم.

 

وظایف طراح سایت چیست؟

 

وظایف یک طراح تارنما به این بستگی دارد که مسئولیت طراحی و ساخت کدام قسمت وب سایت را بر عهده دارد. برای راه‌اندازی یک وبسایت حرفه‌ای، به دو گروه یا دو شخص نیاز است. یک گروه به جهت طراحی صورت و ظاهر وب سایت و یک تیم برای طراحی کدهای سرور و کدهایی که به جهت کاربران قابل دیدن نیستند.

 

انواع طراحی سایت

در قسمت قبل با مضمون‌ Frontend (فرانت‌اند) و Backend (بک‌اند) سایت آشنا شدیم. حالا به بررسی گونه های طراحی وب وب سایت می‌پردازیم.

سایت‌ها به دو نوع کلی ایستاتیک (Static Website) و دینامیک (Dynamic Website) تقسیم می‌شوند.

در سایت‌های ایستاتیک یا ایستا:

تنها قسمت فرانت‌اند انجام می‌شود، یعنی مطالب و محتویات سایت تنها یک توشه جمع‌آوری شده و هر مورد از صفحات سایت، جداگانه طراحی و بارگذاری می‌شوند. در این سایت‌ها هرگونه تغییر و تحول باید توسط طراح و متخصص وبسایت انجام شود. از این جور به طور معمول برای طراحی وب سایت‌های معرفی (که تا مدت‌ها محتوای آن تغییر‌و تحول نمی‌کند) به کار گیری می‌شود.

سایت دینامیک یا پویا:

در طراحی این سایت‌ها هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند برنامه‌نویسی می‌شوند. سایت‌های پویا نیاز به تغییر‌و تحول مداوم محتوا دارند و باتوجه به کاربرد سایت، طراحی شده و توسعه و گسترش پیدا می‌کنند. در سایت‌های داینامیک برنامه‌نویس بک‌اند، وظیفه پویا‌سازی وب‌سایت را بر عهده داراست و باید اسکریپتی را طراحی کند که تارنما به‌طور تام پویا باشد.

اما آنچه در ادامه به آن می‌پردازیم، تحلیل همین مورد قضیه می باشد که به‌طور کلی « طراحی وب‌ به چه دردی می‌خورد و هدف از طراحی آن چه می‌تواند باشد؟»

در دنیای امروز نسبتاً به جهت هر هدف، یک وب سایت طراحی می‌شود تا به‌عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی‌، فروش و… آیتم به کار گیری قرار گیرد. موفق‌ترین همین سایت‌ها آن‌هایی میباشند که اصول طراحی و بهینه‌سازی وبسایت را به‌درستی رعایت کرده‌اند تا محتوا را به مخاطبان خود نمایش دهند. طراحی و ساخت یک وب‌سایت کارآمد و موفق، این قابلیت و امکان را مهیا می‌کند که در کمترین زمان، تازه ترین محصولات به‌همراه مشخصات تمام آن‌، در اختیار مخاطبان قرار گیرد، این موضوع، رشد مشتریان و افزایش سود عمل اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت.

برای طراحی وبسایت از کجا آغاز کنیم؟

مهم‌ترین ادله در تبدیل شدن به یک طراح وبسایت حرفه‌ای، فراگیری مفاهیم اولیه و آنگاه به دست آوردن تجربه است. بهترین منشا  در حوزه یادگیری طراحی وب، می‌تواند آموزش‌های پروژه محور در حوزه طراحی وب وب سایت باشد. با انجام پروژه‌های متعدد حین آموزش، می‌توانید تجربه‌ اول در حوزه توسعه و آنلاین کردن یک سایت را به‌دست آورید. در ادامه به‌صورت مرحله به سطح توضیح می‌دهیم که برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت حرفه‌ای چه مراحلی را می بایست طی کنید.

 

گام اول: فراگیری زبان HTML

HTML مخفف عبارت Hyper Text Markup Language است، که در پارسی به آن «زبان نشانه‌گذاری ابرمتن» می‌گویند. از زبان HTML به جهت ایجاد بدنه کلیدی و ساختار کلی صفحه ها وب به کار گیری می‌شود. این لهجه دارای تگ‌ (دسته‌بندی‌ و برچسب‌گذاری‌در ارائه مطالب سایت) عمل می‌کند و همین تگ‌ها هستند که معین می‌کنند در صفحه وب از چه عناصری به کارگیری شده است.

گام دوم: فراگیری زبان CSS

دومین قدم به جهت کسی که قصد دارد به طراحی وب‌سایت بپردازد، به کار گیری از لهجه (CSS   Cascading Style Sheets). همین لهجه به‌منظور زیباسازی و فرم‌دهی به صفحات وب، کاربرد دارد. به یاری CSS می‌توانید خصوصیاتی همچون رنگ‌، فونت‌، ابعاد، سایز، طرز چیدمان موادتشکیل دهنده و… را در صفحه وب تعیین کنید.

گام سوم: فراگیری زبان جاوا اسکریپت

با تسلط به زبان‌های HTML و CSS، توانا به طراحی صفحات وب ایستا (Static) خواهید بود. ولی امروزه کاربران عمده از سایت‌های تعاملی و پویا استقبال می‌کنند. جاوا اسکریپت، از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی به جهت پویا نمودن تارنما به‌شمار می‌رود که از شیوه‌های متفاوت برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. از همین زبان می‌توان به جهت برنامه نویسی سمت سرور (Server Side)، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی و اپلیکیشن‌های دسکتاپ به کارگیری کرد.

گام چهارم: فراگیری یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور مثل PHP

برنامه نویسان وب به دو جور تقسیم می‌شوند:

  • برنامه‌نویسان سمت کاربر(Client-side): به طراحی ظواهر وبسایت می‌پردازند
  • برنامه‌نویسان سمت سرور(Server-side): به پیاده‌سازی منطق سایت می‌پردازند

برای داشتن سایتی مفید و سودمند، صرف داشتن طراحی قشنگ به اندازه نیست، سایت‌ها علاوه‌بر فرم و زیبایی، تهی دست محتوای صحیح و کارآمد نیز هستند. سایت‌ها باید به‌نحوی طراحی شوند که نیازهای کاربران را به‌درستی اجرا کنند.

در پروژه‌های تبارک زیر وب استفاده از یک لهجه سمت سرور لازم است. اهمیت استفاده از یک لهجه برنامه‌نویسی هنگامی به‌خوبی معلوم می‌شود که می‌خواهیم در میان کاربر، پایگاه دیتا و سرور ارتباط برقرار کنیم. با فراگیری  php می‌توانید اسکریپت‌هایی برای اخذ دیتاها از اعضا بنویسید و بعد از پردازش همین اطلاعات، آن‌ها را به عضو برگردانید.

شرایط طراحی سایت

علاوه‌بر مواقعی که در بالا به آن‌ها اشاره شده، شرایط طراحی وب سایت، هم از مورد ها حائز اهمیتی میباشد که باید آیتم اعتنا قرار گیرد. راه‌اندازی یک وب سایت هم صحیح مثل راه‌اندازی یک فروشگاه است و می بایست به جهت آن مکان، اسم مناسب، مدیریت و… در لحاظ گرفت. راه‌اندازی یک سایت غالب نیاز به 4 بخش اصلی دارد که شامل مورد ها ذیل است:

  • انتخاب اسم دامنه مناسب
  • هاست (اجاره فضایی به جهت ورود، ذخیره داده ها و محتویات سایت)
  • طراحی قالب زیبا و کاربردی
  • سیستم رئیس و در دست گرفتن سایت

هزینه طراحی سایت

تا اینجا اصلی مفهوم طراحی وب سایت و مراحل  آن آشنا شدیم. ولی شروع درست و بنیادی هر فعالیتی نیازمند صرف هزینه است. در همین بخش مواردی که برای داشتن یک وب سایت حرفه‌ای می‌تواند هزینه در بر داشته باشد، بررسی خوا‌هیم کرد. اهمیت توجه به مطالبی که خوا هیم گفت می‌توانید هزینه‌های تقریبی وب دیزاین را تقریب بزنید.

 

برای طراحی و ایجاد وبسایت می بایست هزینه آن را پرداخت کنید. در همین بخش چگونگی برآورد و نظارت هزینه طراحی وب سایت را بررسی می‌کنیم.

هزینه طراحی وب سایت چگونه برآورد می‌شود؟

برای برآورد هزینه طراحی سایت، در آغاز می بایست به این پرسش ها جواب بدهید که:

  • برای وبسایت خود چه امکاناتی در حیث دارید؟
  • وجود سایت، چه کاربردی به جهت کسب و فعالیت شما دارد؟
  • آیا نیاز به پوسته مخصوص دارید؟
  • علاوه بر پنل مدیر سایت، می‌خواهید پنل رئیس حساب کاربران هم داشته باشید؟

با پاسخ ظریف و تمام به سوالاتی که مطرح کردیم، می‌توانید تا اندازه‌ای هزینه طراحی وب سایت را پیش‌بینی کنید.

توجه داشته باشید که کارداران متعددی بر هزینه طراحی سایت شما تاثیرگذارند. این موردها عبارتند از:

دامنه یا آدرس سایت

دامنه به عبارتی آدرس وب سایت شماست که می‌تواند مهم پسوندهای مختلفی نظیر com.، ir.، co. و… ثبت شود. هزینه این دامنه‌ها اصلی یکدیگر گوناگون است. پس اولی موردی که بایستی به آن اعتنا نماییم «نام دامنه» است. آدرس تارنما به‌صورت سالانه یا این که پنج ساله اجاره دیتا می‌شود و تا زمانی که اجاره‌بها را پرداخت کنید، متعلق به شما خواهد بود. درصورت پرهیز از پرداخت اجاره‌بها، دامنه وبسایت آزاد شده و درخواست کننده دیگری می‌تواند مالک آن شود.

هزینه هاست

حتما می‌دانید که هاست کامپیوتری هست که در کل ارتفاع شبانه روز به اینترنت متصل است. بدین ترتیب وقتی یک وب سایت روی هاست قرار می‌گیرد، از کلیه جا قابل دسترسی است. این که وبسایت شما بر روی چه هاستی طراحی شود و این هاست در چه جایی قرار گرفته باشد (در کشور‌ایران باشد یا در کشورهای دیگر)، می‌تواند بر بر روی هزینه‌های شما اثر گذاری بگذارد. از آنجا که هرکس در هر لحظه از شبانه‌روز حساس وارد نمودن آدرس تارنما می‌تواند به محتوای ارائه شده دسترسی پیدا کند. به این ترتیب یک هاست امن و قابل اعتماد اصلی زیادی داراست و هزینه آن هم به‌صورت ماهیانه یا این که سالیانه بررسی می‌شود.

هزینه طراحی وب سایت

همان‌طور که پیش از همین اشاره کردیم، امروزه طراحی وب، حیاتی روش‌ها و تکنیک‌های گوناگون برنامه‌نویسی رخ می‌گیرد و به طور کلی اهمیت 2 طریق انجام می‌شود:

  • طراحی وبسایت دارای استعمال از کدنویسی
  • طراحی سایت با استعمال از سیستم‌های آماده

انتخاب هر کدام از همین روش‌ها بستگی داراست به این‌که چه کاری می‌خواهید انجام دهید، البته برای هر کدام از همین روش‌ها باید هزینه‌ طراحی سایت را پرداخت کنید.

علاوه بر این، عواملی نظیر مهارت طراح، تکنیک طراحی، امنیت طراحی و… نیز در انتخاب قیمت طرحی وب سایت موءثر است.

آموزش

وقتی تارنما خود را از مجموعه طراحی، تحویل گرفتید، برای مدیر آن نیاز به یک زمان آموزشی دارید. شما باید آموزش‌ها لازم را اخذ نمایید تا بتوانید سفارشات تارنما را در اختیار گرفتن کنید، محصولات نو را وارد کنید، محصولات گذشته را به روز رسانی کنید و… طبیعتا دریافت همین دوره‌های آموزشی بر روی هزینه‌های تمام شده وبسایت تاثیر می‌گذارد.

هزینه تولید محتوا

همه می‌دانیم ایجاد محتوا در موفقیت یک وبسایت کلیدی متعددی دارد. یک وب سایت بدون محتوای جدید، جالب و بهینه سازی سایت برای google شده نمی‌تواند از گوگل درجه خوبی دریافت کند. قیمت گذاری در این بخش اهمیت اعتنا به توان و سوابق متخصص ایجاد محتوا مختلف است.

امکانات آیتم نیاز

می‌خواهید چه امکاناتی در وب تارنما شما قرار داشته باشد؟ به عنوان مثال، می‌خواهید در سایت، درگاه پرداخت داشته باشید؟ یا این‌که تمایل دارید امکان عضویت را به جهت سایتتان فعال کنید؟ تمامی همین موردها بر هزینه‌ طراحی سایت شما تاثیرگذار هستند.

هزینه بهینه سازی سایت سایت

به خاطر داشته باشید که بهینه سازی سایت داخلی تارنما حساس اعتنا به نوع قالب، لهجه برنامه نویسی، حجم و دسته محتوا می‌تواند شامل هزینه‌های متمایز شود.

هزینه پشتیبانی سایت

هر تارنما باتوجه به جور فعالیت، نیاز به پشتیبانی‌های مختلفی داراست از جمله: آپدیت منظم کدنویسی و قالب‌ها، باز‌نگری پیشرفت تارنما در گوگل، بررسی روزانه، هفتگی و ماهانه گوگل و…، هزینه پشتیبانی وبسایت از مهم‌ترین هزینه‌هایی هست که باید تحلیل کنید. به تیتر مثال، بعد از آن از این که تارنما خود را تحویل گرفتید و شروع به فعالیت کردید، ممکن است کلیدی مشکلاتی نظیر اختلال در مراحل طبیعی کارکرد سایت، روبرو شوید. براین اساس به پشتیبانی تیم طراح وب سایت خود نیاز دارید که می بایست هزینه آن را هم بپردازید.

تا اینجا دانستیم طراحی تارنما چیست، به چه صورت انجام می‌شود و چه میزان هزینه به دنبال دارد. درحال حاضر می‌خواهیم راجع به نرم افزارهای طراحی تارنما کلام کنیم.

همان طور که می‌دانید، برای طراحی وب سایت، قابل انعطاف افزارها و ابزارهای متعددی وجود داراست و در شرایطی که شما رغبت به تجربه آزمایشی طراحی سایت دارید، بایستی از نرم افزار طراحی وب سایت به کار گیری کنید. ابزارهای طراحی وب سایت فراوان متفاوت و متنوع هستند، ولی بعضا از آن‌ها کاربرد بیشتری دارند و توسط بخش اعظم طراحان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش‌های طراحی وب سایت

قبل از هر چیز لازم است بدانیم، فرآیند طراحی وب سایت به 2 شکل انجام می‌شود. طراحی سایت