نورپردازی در فروشگاه ها

فروشگاه ها در قیاس با دیگر انواع ساختمان بیشتر از نورپردازی استفاده می کنند ، موردی که مصرف کنندگان و مشتریان قدر و اهمیت آن را می فهمند. در اکثر مواقع فروشگاه هایی که نورپردازی روشن تری به کار می برند در قیاس به فروشگاه هایی که نور کمتری در آن ها وجود دارد پیروز ترند . نورپردازی فروشگاه ها علاوه بر روشن کردن کالاها جهت فروش آن ها ، تاثیر بسزایی در طراحی و سبک یا شکل گیری مضمون فروشگاه دارند.

ما در ابسان پرتو با وجود تیم کارشنان و حرفه ای بهترین ها را در ساخت آبنمای موزیکال ، ساخت تونل نور و نورپزدازی تونل نور ارائه خواهیم کرد. ما با نور پردازی صحیح و متناسب با هر مکان امکان جلب مشتری بیشتر را برای شما فراهم خواهیم کرد . نور پردازی مکان های تجاری امری است که باید حتما از طریق افراد زبده صورت گیرد تا نتیجه موفقی داشته باشد.


توجه در گزینش شیوه نورپردازی فروشگاه ها و مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ، اثر بسزایی در رواج آن جا دارد. به وجود اوردن جذابیت یکی از با اهمیت ترین عملکرد های نوپردازی در محیط های تجاری است. نورپردازی و گزینش وسایل مناسب، مانند انواع لوستر و چراغ های دیگر و نور مخفی سبب می شود اشخاص، زمان زیادتری را در آن فروشگاه ها بگذرانند و در اخر مقدار فروش و رواج مکان های تجاری، متاثر از مقدار روشنایی، وسایل و شیوه انجام آن است. البته یکی از موارد با اهمیت در نورپردازی که باید آن را مد نظر قرار داد ، مقدار استفاده انرژی است. به کار گیری نور طبیعی و امکان کنترل هوشمند نور های مصنوعی این امکان را فراهم می کند که به شکل چشمگیری در کم شدن استفاده انرژی اثر گذار باشد.

موارد با اهمیت در نورپردازی فروشگاه ها

نورپردازی مکان های گوناگون ، اصول و شیوه مخصوص خود را دارد. برای نمونه نورپردازی خانه، با نورپردازی مکان اداری فرق دارد. اما در مورد شیوه نورپردازی، حتما برآروده کردن روشنایی یک هایپر مارکت، با یک بوتیک، فرق دارد . همین طور نورپردازی درونی و خارجی فروشگاه ها هم امکان دارد تفاوت های زیادی باهم داشته باشند. اما مهم ترین قسمت هر فروشگاه که در جلب توجه مشتری بسیار اثر گذار است ، ویترین آن است. پس نورپردازی ویترین فروشگاه ها، اصولا وقت و هزینه بیشتر طراحان دکوراسیون را به خود اختصاص می دهد.

مقصود از نورپردازی موارد زیر است:

جلب توجه و تمرکز مخاطب
به وجود آوردن مکان مناسب برای کارکنان
جداسازی فضا ها
معین کردن سبک و نوع فعالیت

روشنایی عمومی و نوپردازی مکان های خرید، باید فضایی گرم و آرام بخش به وجود اورد تا هم مشتریان و هم کارکنان آنجا کسل نشوند. به غیر از این، باید نورپردازی با معماری و طراحی داخلی تناسب داشته باشد. نورپردازی قادر است کانون تمرکز و توجه اشخاص را معین کند و در صورتی که هوشمندانه طراحی گردد، می تواند مشتریان زیادی را جلب نماید.
پارکینگ، ورودی ها، راهروها، فضاهای خدماتی مانند سرویس بهداشتی، رستوران و … و همین طور فروشگاه ها، بخش های گوناگون مراکز تجاری هستند که احتیاج به نورپردازی هماهنگ با نوع کاربری شان دارند. هر یک از این مکان ها، باید با دقت از هم جدا شوند و یکی از وسایل مورد نیاز برای این کار نورپردازی مناسب است. جهت نورپردازی می توان هم چراغ های دکوراتیو و هم افکت های نوری به کار برد. استفاده سطوح نورانی، به وجود آوردن نور های ملایم با سایه های کم و یا نورهای تاکیدی زیاد جهت به وجود اوردن کنتراست و جلب توجه، قسمتی از شیوه های نورپردازی هستند.
راهروها مکان های مهم ارتباطی مراکز خرید می باشند.الزامی است نورپردازی راهروها به حد کافی، روشنایی مورد نیاز را برای معاشرت مردم، آگاهی از محیط پیرامون و اختصاص وقت زیادتر برای گردش در مراکز خرید ایجاد کند.

موارد مهم برای نورپردازی مراکز خرید

نورهای بیرون از فروشگاه ها و مغازه ها، نباید بر روشنایی ویترین ها اثر گذاری منفی داشته باشند. برای نمونه نباید در شیشه ویترین مغازه ها، انعکاس نور از بیرون رخ دهد و از دید ما جلوگیری کند.
الزامی است که نورپردازی رستوران ها و فودکورت ها و مکان های استراحت، آرام و لذت بخش باشند تا مخاطبین و مشتریان این امکان را داشته باشند که به دور از هیاهو در آن جا حس آرامش را تجربه کنند.
روشن کردن سطوح عمودی به درک مطلوب تر فضا به خصوص در مکان های بزرگ مدد می رساند. پس برای مکان های بزرگ، توصیه می گردد نورپردازی سطوح عمودی را از یاد نبرید.
از روش های نورپردازی مثل انواع لوستر مدرن یا لوستر کلاسیک، فیبرهای نوری، نئون، چراغ های رنگی، نورپردازی ریلی و چراغ های متحرک جهت انرژی دادن به مکان و بیشتر شدن اثر نورپردازی بهره مند شوید.
هماهنگ با عملکرد هر مکان، نیاز است که از نور های گرم، سرد و یا مخلوطی از آن ها بهره مند شوید. پس در این ارتباط توجه زیادتری داشته باشید.
الزامی است مکان‌یابی وسایل روشنایی و مکان قرار گرفتن لامپ‌ ها در یک فروشگاه یا مرکز تجاری به گونه ای باشد که نور، به شکل مستقیم به چشم مشتری نخورد. نور مستقیم، از یک سمت چشم را اذیت می کند و حس نا خوشایند برای مشتری ایجاد می کند و از سمتی هم نور زیاد سبب دیده نشدن اجناس با رنگ و ظاهری اصلی شان می شود.
برای فروشگاه ‌های بزرگ می شود از سقف مشکی و چراغ‌ های بدنه مشکی بهره مند شد. این کار سبب می گردد تا ظاهر فروشگاه مدرن و امروزی تر باشد.
شیوه نورپردازی می تواند در پرستیژ فروشگاه شما اثر گذار باشد. با گزینش و استفاده از انواع لوستر ها، نور مخفی ها و دیگر شیوه های روشنایی، این امکان را دارید که مخاطبان زیادتری را به طرف خود جذب کنید.

 

 منبع :

https://absanparto.com/نورپردازی-فروشگاه-ها/